El contratenor Darryl Taylor durant el concert de Nadal que va oferir al Teatre Principal de Valls el 20 de desembre. Foto: JOAN GASULL |
Text: ROMAN GALIMANY / Valls
La veu humana és
considerada com l'instrument musical més perfecte i el que emet el so més pur i
bell. Però, a la vegada, també és la més delicada i la més exposada als efectes
ambientals que la poden afectar greument.
Una disfonia professional
(ronquera) és un trastorn de la veu que no suposa la pèrdua total (afonia) però
si que és un impediment per poder controlar els matisos i l’expressió amb precisió,
sobretot en la tessitura greu.
Amb aquest greu problema
va arribar al Teatre Principal de Valls, el dimecres 20 de desembre, el contratenor Darryl
Taylor, primera figura del concert de Nadal del cicle Nits de Clàssics.
Conscient que les seves condicions no eren les adequades, va optar per fer una modificació en el
repertori del programa i esforçar-se perquè el concert se celebrés. Va eliminar
del programa l’ària de l’òpera Rodelinda
de Händel.
Obrí el concert amb l’ària
Ombra mai fu de l’òpera Sersa de Händel, i va continuar amb el
programa segons les modificacions fetes. Duos amb la soprano Carmen Acosta i
àries per a aquesta soprano i ell mateix.
Taylor va ser un Eurídice meravellós, malgrat l’afecció;
té una veu adequada per al personatge, on altres contratenors no poden competir
amb la interpretació que, d’aquesta meravellosa obra de Gluck, en fan les
mezzosopranos.
Va abrandar la grandor de
Händel, sobretot en l’ària He shall feet
his flock, de l’oratori Messiah;
va estar intens i va agradar sense esforç. Taylor arriba fàcilment a l’audiència
i comunica molt bé amb el públic. Va assaborir la bellesa i el poder de
l’escriptura de Händel que va compartir amb tots nosaltres, quina delicadesa, quin sentiment, quina
manera de comunicar.
Darryl Taylor no només té
una veu bella, sinó que també posseeix una àmplia gamma de recursos expressius
que utilitza amb naturalitat. Són aquestes qualitats que ha utilitzat per
cantar a les millors sales de concerts del món.
La soprano Carmen Acosta durant el recital. Foto. J.G. |
La soprano Carmen Acosta, donades les condicions del contratenor, va assumir una rellevància en el desenvolupament del concert. És una soprano de coloratura, amb molta força i bona tècnica vocal, amb facilitat per als registres aguts; encara que ens va semblar una mica massa estrident, fet que accentuava una emissió metàl·lica. Aquest fet, que apreciàrem en les àries que va interpretar, no era tant evident, i millorava substancialment, ens els duos amb el contratenor.
Cal destacar la molt bona
labor del pianista Miquel Angel Dionis, un molt bon repertorista, considerat un
dels concertistes i directors musicals més talentosos de la seva generació. Va
acompanyar als cantants amb ardor interpretatiu, sentit musical i disciplina
executòria.
Un bon concert, malgrat
les limitades condicions vocals de Darryl Taylor, que ens va deixar amb el desig
d’escoltar-lo en una nova ocasió amb plenitud de facultats vocals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada