Text: ROMAN GALIMANY / Valls
El dijous, 14 de desembre, es va presentar al Teatre Principal de Valls i en el marc del cicle Nits de Clàssics, l’òpera Roberto Devereux de Gaetano Donizetti, en el format Òpera Exprés, una idea original de Marc Sala, que també produeix i s'ocupa de la direcció artística d'aquest espectacle amb uns resultats, sens dubte, esplèndits.
Entrant dins de l'argument i pel que fa a l'òpera Roberto Devereux, potser seria més correcte referir-s'hi com a Elisabetta, reina d’Anglaterra, per l’indiscutible protagonisme d’aquest personatge.
El dijous, 14 de desembre, es va presentar al Teatre Principal de Valls i en el marc del cicle Nits de Clàssics, l’òpera Roberto Devereux de Gaetano Donizetti, en el format Òpera Exprés, una idea original de Marc Sala, que també produeix i s'ocupa de la direcció artística d'aquest espectacle amb uns resultats, sens dubte, esplèndits.
Entrant dins de l'argument i pel que fa a l'òpera Roberto Devereux, potser seria més correcte referir-s'hi com a Elisabetta, reina d’Anglaterra, per l’indiscutible protagonisme d’aquest personatge.
Roberto Devereux és
tota una celebració del belcanto amb
magnífiques melodies i situacions de gran tensió dramàtica. Està inspirada
lliurement en la vida de Roberto Devereux, segon comte d'Essex, un
influent membre de la cort d'Isabel I d'Anglaterra. És una de les òperes que
Donizetti va dedicar a l'era Tudor anglesa, i que junt amb Anna Bolena i Maria Stuarda conforma la popularment anomenada trilogia de
les reines de Donizetti.
Òpera Exprés és un nou format de concert líric,
semi-escenificat, que pretén
ser una versió de l’obra que combina els millors moments musicals i números
clau per presentar els personatges i seguir la trama amb la narració,
l’objectiu del qual és omplir els buits en la història i compensar la falta
d’una completa escenificació. En definitiva: una selecció dels millors fragments de l’òpera, per a veus solistes
i acompanyament de piano.
Els espectadors del Roberto Devereux que es va oferir en un Teatre Principal amb molt
públic, van poder entendre qui eren els personatges i seguir el fil argumental
de l’obra gràcies als sobretítols de Pilar Delgado i Rubèn Riverol que garantiren la comprensió. Molt valorable també el
treball bo i didàctic d’un presentador especialitzat, l’Albert Galceran, que
explicà l’obra i posà en valor les seves característiques musicals. Gràcies a
ells aquest objectiu es va complir plenament.
Amb petits, però estrictes, elements de
vestuari s’identificaven els personatges que, al cantar sense partitura, no només
cantaven sinó que també interpretaven escènicament. El propòsit de fer una Òpera exprés s’ha complert amb
criteri i gust, reduint la llargada de l’obra però conservant la seva identitat
musical.
En
l’aspecte musical, cal destacar la concertació elaborada de Viviana Salisi, la
qual va dur a terme un treball molt correcte, endreçat, mantenint el tempo ben
ajustat, molt centrat a fer fàcil la tasca dels cantants; va fer fluir àgil la
partitura de Donizetti, amb ofici, i entregada en cos i ànima a tot allò que
passava a l'escenari.
El
rol de l’Elisabetta, reina d’Anglaterra és tremendament
exigent. La interpretació de la soprano Ximena Agurto, que actuava per primera
vegada a Valls, va estar molt aconseguida, amb un bon fiato, domini de la coloratura i solvent en els aguts. Agurto va
ser capaç de transmetre emoció des de l’escenari. Un plaer escoltar aquests
ascensos fins als aguts, sons que ompliren el teatre Principal, mesurant i
dosificant la veu de manera molt intel·ligent.
La
soprano va estar brillant en l’ària final Vivi, ingrato, a lei
d’accanto,
on es va recrear la desesperació del personatge. Va rebre aplaudiments ben
entusiastes del públic.
Laura
Vila en el paper de Sara, duquessa de Nottingham, mostrava una veu càlida i poderosa. La
Vila és una de les millors mezzos actuals a casa nostra. Veu bonica i
homogènia, molt ben col·locada i equilibrada de registres, tot i que sobresurt
la qualitat de la zona alta. És precisa d'afinació i impecable musicalment, amb
temperament interpretatiu molt destacable.
Carles
Daza, va interpretar el rol del Duc
de Nottingham,
amb solvència i amb un timbre de veu molt agradable i d’ample tessitura,
característiques que el situen entre els més acreditats barítons de casa nostra.
Marc
Sala en el paper de Roberto Devereux va
estar a l’altura de la resta dels personatges pel que fa el doble repte d’interpretar
la música i encarnar el seu personatge.
La seva veu, tot i no tenir gaire potència, és ben controlada
tècnicament.
Una
gran vetllada belcantista amb un repartiment de qualitat on ningú va
desentonar. El públic ho va aplaudir amb entusiasme. Globalment, Roberto Devereux va constituir un bon
espectacle, de molta qualitat musical que va complir l’objectiu d’apropar
l’òpera a un públic més ampli.
Com
a aficionats, hem d’agrair al projecte Òpera
Exprés el fet d’haver programat uns títols inaccessibles in vivo, ja que els soferts amants del
belcanto els poden gaudir en el mateix Teatre Principal de Valls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada