dilluns, 19 de febrer del 2018

"Vam veure que érem les persones ideals per fer un grup que és únic"

El Quintet Montsant actua aquest dijous, dia 22 de febrer (2/4 de 9 del vespre)
al Teatre Principal de Valls. Foto: DANAE LÓPEZ

ANNA ESTALLO / Valls

Junts o per separat els integrants del Quintet Montsant reuneixen tots els requisits per poder complaure el públic. Individualment tenen un bagatge tan extens que seria impossible fer-ne un resum i, conjuntament, demostren l’habilitat de saber construir una amalgama de sonoritats i ritmes que els converteix en un conjunt únic i indissoluble.

La Marta Cardona (violí), l’Albert Carbonell (violí), l’Oriol Aymat (violoncel), el Quim Badia (viola) i el Pere Olivé (percussió) -tots nascuts entre el  Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, i formats en el seu particular recorregut per tot el món-, arriben al cicle Nits de Clàssics aquest dijous, dia 22 de febrer (2/4 de 9 del vespre) per presentar d’Est a Oest: Música global, un projecte de llarg recorregut que ha captivat l’audiència.

Aquesta vegada el Teatre Principal es converteix en l’escenari d’aquest viatge virtual per diferents indrets del planeta amb un repertori contemporani que fa petites concessions a autors ben clàssics com ara Txaikovski.

Pere Olivé, percussionista i artífex del grup, que va tenir el seu primer contacte amb la música a l’Escola Robert Gerhard de Valls, vetlla ara perquè la formació assoleixi el màxim grau d’expertesa en cada actuació.

A Nits de Clàssics feia temps que volien contractar el Quintet Montsant però no hi havia manera.
“Tant la Marta com l’Oriol treballen molt a l’estranger i això fa més difícil poder coincidir tots cinc. La Marta Cardona, per exemple, és membre de la Nederlans Kammerorkest, a Holanda i, ve molt poc a Catalunya. Primer havíem parlat de fer el concert per Santa Úrsula, però finalment vam concretar l’espectacle pel febrer perquè era l’única manera de poder ser-hi tots. D’una altra manera hauríem hagut de substituir l’Oriol i crèiem que era inviable trobar un músic amb les seves mateixes qualitats”.

Raó de l’èxit?
“El Quintet Montsant agrada molt perquè el repertori és versàtil i perquè proporcionem una temàtica que volem que sigui propera al públic, diferent i que aporti alguna cosa nova. Els espectadors que estan més habituats al repertori clàssic senten uns tons que no els són tan habituals, basats en la improvisació, i la percussió és un al·licient més.

Hem de tenir en compte que cadascú de nosaltres i per separat és especialista en gèneres específics. La Marta ha fet molt de tango, l’Albert ha fet molt de jazz amb el violí, l’Oriol ha fet flamenc i jo em vaig especialitzar en percussions històriques i també en músiques tradicionals, així és que vam pensar que érem les persones ideals per fer un grup d’aquestes característiques.

Un altre aspecte destacable és que els integrants dels instruments de corda ja es coneixien perquè provenen de la Camerata XXI, i jo m’hi vaig incorporar fa dos anys quan es va formar el Quintet Montsant.

I a més no hi ha grups d’aquestes mateixes característiques.”

Així, són únics.
“De formacions amb quartet de corda i percussió no hi ha res a casa nostra. Hi ha altres variants com per exemple quartets de corda o quartets de corda amb cantant o cantautor, però en la versió que nosaltres oferim som únics. Sí que és veritat que en d’altres països d’Europa aquest tipus de grups hi són presents. En els dos anys que vaig viure a Friburg vaig constatar que sí que existeixen fórmules molt semblants.”

Fent un cerca per internet he trobat poca cosa del Quintet Montsant.
“La pàgina de Quintet Montsant està dins del meu web, és a dir és un enllaç que depèn del meu web. El tema de la presència a les xarxes socials és una assignatura pendent. Ara que ja estem treballant en un altre projecte aprofitarem per fer una campanya de promoció del grup. També és cert, però, que només fa dos anys que existim. Tots tenim un ampli bagatge i toquem amb altres formacions diferents, però fa relativament poc temps que vam decidir unir-nos en aquest nou projecte i encara no hem dedicat temps a la nostra presència a les xarxes socials.”

D’Esta a Oest: Música Global és sempre el mateix repertori o el van modificant?
“En línies generals el repertori sempre és el mateix però hi anem incorporant  petites variacions. I tot i que ens concentrem en els segles XX i XXI puntualment, i tal com farem a Valls, també fem petites concessions i anem una mica més enrere. Per exemple, hem inclòs Fandango, que és una part del famós quintet de Boccherini. El violí fa de guitarra i, a més, hi incorporem les castanyoles. Dona un timbre molt enriquidor al programa.”

En el repertori tenen com a mínim dues peces d’arrels orientals. Parli-me’n.
Arabian Walts és del músic sirià Rabid Abou-Khalil té una estètica diferent, prové de l’arabian jazz i aporta un ambient original i diferent a l’espectacle i Arabian dance és el títol amb obrirem l’espectacle. Podem dir que és la manera com un músic com Txaikovski imaginava el món oriental.”

En la música àrab els violins i, en general els instruments de corda, tenen una sonoritat especial. Què dona aquesta particularitat?
“Una part important ve determinada pel tipus de compassos i de mètrica. Els àrabs, i també els turcs i a l’Europa de l’Est, treballen amb compassos aksak o també coneguts com a ʿcoixosʾ, amb un patró rítmic propi que dona aquesta peculiaritat. Els modes també són una altra de les característiques específiques de la música àrab. A més, hem de tenir en compte que usen un altre tipus d’escales i les tonalitats són diferents. Un altre aspecte que aporta un so peculiar és que els àrabs juguen amb els quarts de tons, a diferència de la musica més occidental que usa els tons i semitons.”

Preparen cap disc?
“Estem preparant un nou repertori amb temes d’autors només catalans. Es tracta d’un projecte per encàrrec i, tot i que encara no tenim totes les obres, sí que volem que tot plegat conclogui amb un disc.”

Fins on han portat la seva música?
“De  moment ens hem concentrat a fer espectacles només a Catalunya. Som un grup de recent creació i, ara mateix, som conscients que és molt important poder disposar d’un manager per poder anar més enllà. De moment no n’hem trobat cap. Ens fa falta tenir un disc al mercat per promocionar la nostra activitat i expandir la nostra música més enllà de Catalunya.”

Els interessa anar més lluny?
“Ens sentim còmodes treballant a Catalunya. Però també és cert que aquí quan presentes el projecte del Quintet Montsant en festivals no sabem ben bé on encasellar-nos. Per als promotors de concerts som difícils d’etiquetar, tot i que nosaltres no som partidaris de les etiquetes perquè la música és música i prou.

Tenim clar que dos anys tocant com a formació encara és poc temps i busquem un  nivell d’excel·lència que no sempre és fàcil d’aconseguir. Per a nosaltres és molt important l’estabilitat de la formació, mantenir els mateixos components perquè això és el que dona un alt nivell al grup.”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada